maanantai 25. maaliskuuta 2013

Vetäytyykö valtio vastuusta?

Kajaanin opettajankoulutuksen lakkauttaminen ajaa Kainuun vaikeaan asemaan. Taustalla häämöttää mahdollinen opettajapula ja se, että alasajo tehtiin ilman järkeviä perusteluja.

Erinomaisesti toimineen varhaiskasvatuksen koulutuksen alasajo Kajaanissa (2006) on jo aiheuttanut kerrannaisvaikutuksia. Kajaanissa on aloittettu lastentarhanopettajien poikkeuskoulutus, Oulussa on järjestetty normaalin koulutuksen lisäksi lisäryhmää ja viimeisenä tippana kupissa: Rovaniemellä aloitetaan varhaiskasvatuksen koulutus.

Luokanopettajapuolella seuraukset nähdään tulevina vuosina.

Tilannetta kommentoi jo 2009 Yliopistojen ja tutkimusalan henkilöstöliitto tiedottaja Anne Nordströmin suulla seuraavaan tapaan:

"Tämän päivän poliitikoilla ja muilla keskeisillä päättäjillä on kova kiire purkaa valtionhallinnon rakenteita - myös toimivia. Tarve jättää kädenjälkensä historiaan on ilmeinen. (…) purkaminen kiireellä ja väkivalloin aiheuttaa enemmän haittaa, kuin järkeviä lopputuloksia. Samalla kansalaisten luottamus valtioon ja yhteiskuntaan sekä keskeisiin päätöksentekijöihin heikkenee."

Kajaanin kohdalla on kyse juuri tästä. Ote eräästä tekemästämme haastattelusta. Keskustelemassa Kajaanin lakkauttamista vastustanut opiskelija-aktiivi Toivo Peppanen, Oikeusjutun ohjaaja Veikko Leinonen ja Kajaanin opettajankoulutusyksikössä työskennellyt ihminen, joka haluaa pysytellä anonyyminä.

Toivo: niin mulle se kesä ja syksy sillon 2006 (varhaiskasvatus lakkautetaan Kajaanista ja Kainuu ajetaan lastentarhanopettajapulaan), niin se oli sillon vähän niinku, vois sanoo että se peruuttamattomalla tavalla järkytti uskoa päättäviin elimiin, että vieläkin kokee että hyvin vähästä on se luotto päättäviin elimiin, että voisko sanoo että traumatisoinuki että justiinko ne oli semmosia läheisiä ystäviä ja muita, että se tuli tosi lähelle, omia opettajia ja ystäviä ja näin pois päin, ja sitten kun näki miten hyvin se toimi täällä kajaanissa että sillä oli semmonen merkitys

X: niin siinä on ihan sama kummassakin lakkautuksessa (2006 varhaiskasvatus, 2010 luokanopettajakoulutus), että ihan toimivat systeemit ajetaan alas, mutta kaiken lisäks ku nää ihmiset työllistyy, että mää ymmärtäisin jos tää ois jotain hukkakoulutusta, mutta kun tässä ei oo mitään faktoja

Veikko: siinä tehdään vaan sillon semmonen temppu jolla rakennetaan maantieteellinen epätasa-arvo, uus hierarkia

X: ja sitten se, mihin se pahimmillaan voi johtaa, mehän ei nähdä näitä vaikutuksia, mehän nähdään ne kymmenen, kahden kymmenen…

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti