tiistai 19. maaliskuuta 2013

Globaalissa kilpailussa ei ole maakuntasarjaa.



Rehtori Lauri Lajunen kiinnitti huomiota Kajaanin yliopistokeskuksen avajaisissa 2004, kuinka Oulun yliopistolla on ollut jo pidempään vaikeuksia nk. kovien tieteiden, matematiikan ja eksaktien luonnontieteiden, kanssa. Yksi syy on ollut pohjoisen muuta maata heikommat oppimistulokset peruskoulussa. Oulun yliopisto rekrytoi opiskelijoistaan 75 prosenttia nimenomaan Pohjois-Suomesta. Rima päästä opiskelemaan tekniikkaa onkin ollut alimmillaan Oulun yliopistossa.

”Materiaalin” heikkouteen ei oikeastaan voi vaikuttaa kuin opettajankoulutukseen ja varhaiskasvatukseen panostamalla. Miksi sitten ei panosteta? Missä kohden ajatus katkesi? Miksi opettajapula omalla takapihalla lakkasi huolettamasta Oulun yliopistoa?

--
Oulun yliopiston uusi hallitus linjasi 2010, että Oulun yliopisto on tästä lähtien kansainvälinen tiedeyliopisto ja lopetti Kajaanin opettajankoulutuksen. Uusi hallitus jätti ilmeisesti yksinkertaisesti ajattelematta, että mistä tulevat tuon kansainvälisen huippuyliopiston opiskelijat.

Jos ne tulevat edelleen 75 prosenttisesti Pohjois-Suomesta, niin luulisi kiinnostavan mitä tapahtuu Pohjois-Suomen lastentarhoissa ja peruskouluissa.

Yliopistokoulutuksessa ja -tutkimuksessa ei ole globaalissa kilpailussa enää ”maakuntasarjaa”, kuten Lajunen vuoden 2005 Kajaanin yliopistokeskuksen avajaisissa totesi.  Mutta entäs jos yliopiston rekrytointipohjasta tulee ”maakuntasarjaa” eikä asialle vain tehdä mitään?

--
Varhaiskasvatuksen koulutus hävisi Kajaanista jo aiemmin. Lastentarhanopettajapula on jo totta Kainuussa ja Ylä-Savossa vuoden 2006 päätösten jälkeen. Luokanopettajien puolella homma menee herran huomaan, kun koulutus häviää lopullisesti 2013.

Tämä kaikki on hyvin tiedettyä. Minne se sitten unohtui? Minne tämä tieto sitten hukkui. Mm. tätä lähti selvittelemään Oikeusjuttu.

Lähteet:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti