Rehtori Lauri Lajunen kiinnitti huomiota Kajaanin
yliopistokeskuksen avajaisissa 2004, kuinka Oulun yliopistolla on ollut jo
pidempään vaikeuksia nk. kovien tieteiden, matematiikan ja eksaktien
luonnontieteiden, kanssa. Yksi syy on ollut pohjoisen muuta maata heikommat
oppimistulokset peruskoulussa. Oulun yliopisto rekrytoi opiskelijoistaan 75
prosenttia nimenomaan Pohjois-Suomesta. Rima päästä opiskelemaan tekniikkaa
onkin ollut alimmillaan Oulun yliopistossa.
”Materiaalin” heikkouteen ei oikeastaan voi vaikuttaa kuin
opettajankoulutukseen ja varhaiskasvatukseen panostamalla. Miksi sitten ei
panosteta? Missä kohden ajatus katkesi? Miksi opettajapula omalla takapihalla
lakkasi huolettamasta Oulun yliopistoa?
--
Oulun yliopiston uusi hallitus linjasi 2010, että Oulun
yliopisto on tästä lähtien kansainvälinen tiedeyliopisto ja lopetti Kajaanin
opettajankoulutuksen. Uusi hallitus jätti ilmeisesti yksinkertaisesti ajattelematta,
että mistä tulevat tuon kansainvälisen huippuyliopiston opiskelijat.
Jos ne tulevat edelleen 75 prosenttisesti Pohjois-Suomesta, niin
luulisi kiinnostavan mitä tapahtuu Pohjois-Suomen lastentarhoissa ja
peruskouluissa.
Yliopistokoulutuksessa ja -tutkimuksessa ei ole globaalissa
kilpailussa enää ”maakuntasarjaa”, kuten Lajunen vuoden 2005 Kajaanin
yliopistokeskuksen avajaisissa totesi. Mutta
entäs jos yliopiston rekrytointipohjasta tulee ”maakuntasarjaa” eikä asialle
vain tehdä mitään?
--
Varhaiskasvatuksen koulutus hävisi Kajaanista jo aiemmin. Lastentarhanopettajapula
on jo totta Kainuussa ja Ylä-Savossa vuoden 2006 päätösten jälkeen.
Luokanopettajien puolella homma menee herran huomaan, kun koulutus häviää
lopullisesti 2013.
Tämä kaikki on hyvin tiedettyä. Minne se sitten unohtui? Minne tämä tieto sitten hukkui. Mm. tätä lähti selvittelemään Oikeusjuttu.
Lähteet:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti